Tillbaka till startsidan

En trygg bostadsaffär låter erfarenheten tala

”Mitt hem är min borg.” Det uttrycket säger en hel del om hur de flesta av oss ser på vårt boende. Det utgör kärnan i våra liv och en stor del av vår grundtrygghet flyttar in tillsammans med oss den dag vi skaffar oss en bostad. Detta innebär också att vi är mycket angelägna om att allt ska bli rätt när vi säljer eller köper våra bostäder. Den som säljer sitt hus vill ha ett bra pris för det och den som köper vill göra en bra affär, där man anser att det pris man betalar speglar vad man får för pengarna. I tider av god ekonomi och utvecklingsoptimism är det här mekanismer som löper på av sig själv, mer eller mindre. Det finns en logisk utvecklingskurva att följa, där en gemensam tro på fortsatt goda tider skapar en stabil, lättavläst marknad. Säljaren får mer för sitt boende än dagen förut och säljer därför gärna. Köparen tjänar på att köpa idag, eftersom morgondagens pris kommer att vara högre. Men vad händer om ett samhälle plötsligt drabbas av en kris likt den coronakris vi nu gemensamt går igenom? Svaret är enkelt: en osäkerhet smyger sig in. Vad händer med bostadspriserna? Vilken väg tar räntorna? Ska jag sälja idag eller imorgon? Den ingrediens som saknas när vi känner oss osäkra är alltid densamma: information. I ett sådant läge är en erfaren och kunnig mäklare en ovärderlig tillgång.

TRYGGHET - DEN VIKTIGASTE FAKTORN

Peter Imméll har arbetat som mäklare i ett kvartssekel. Efter sex inledande år på tre olika mäklarbyråer började han arbeta för Valvet 2001. Idag är hans arbetsområde mestadels Tågaborg och på frågan om vilken kvalitet som är den främsta för en erfaren mäklare har han svaret redo: – Trygghet! Det är jätteviktig att kunden känner förtroende för dig. En viktig parameter i arbetet med att arbeta upp ett förtroende är förmågan att känna av kunden och dennes önskningar. Här är de många möten Peter haft genom åren av enorm vikt för honom. – Det finns så många olika typer av kunder, säger han. En del är oerhört sakliga och faktainriktade, andra föredrar en mera lättsam ton. Några är osäkra och svåra att få till beslut medan andra ser en fördel i att ta snabba avslut. Även om de allra flesta mäklare förr eller senare inser vilken typ av kund de står inför, så har man med lång erfarenhet en enorm fördel. En viss typ av kund är kanske en ny erfarenhet för en nybakad mäklare, medan jag känner igen personligheten hos kunden från många tidigare möten. Det gör att jag får en mycket kortare startsträcka i min kommunikation med kunden och har lättare att komma i mål med affären. Detta gynnar både säljare och köpare i slutändan. Det gäller att utveckla förmågan att läsa mellan raderna, säger Peter Imméll. Få egenskaper är mera användbara i det här sammanhanget. Ofta vet jag mycket väl vad som är rätt resultat och då måste jag kunna ställa mina frågor på ett sätt som gör att vi når fram till just det resultatet. Återigen handlar det om förståelse, om att arbeta upp ett förtroendekapital som resulterar i att kunden känner trygghet.

INGEN NEDGÅNG I SIKTE

En av de saker som hjälper en mäklare att arbeta i en kristid är förstås att ha gjort det förut. – Ja, när jag började som mäklare 1995 så var det en mycket trög marknad att hantera, säger Peter. Det lärde jag mig mycket av, både utifrån ett säljare och köparperspektiv. Den erfarenheten kunde jag ta med mig vid fastighetskraschen 2008 då bostadspriserna dök rejält, men då Valvet faktiskt lyckades växa trots den tröga marknaden. Nu står vi ju mitt i en ny typ av kris och jag tar med mig mina erfarenheter för att kunna guida våra kunder på bästa sätt genom deras beslutsprocess. Det ska kännas tryggt att anlita oss på Valvet och det är rimligt att tänka att vi med vår erfarenhet ska kunna svara på fler av våra kunders frågor, göra mer djupgående analyser och vara ett bättre bollplank till våra kunder än våra kollegor i branschen med mindre erfarenhet av yrket. Återigen, det ska vara tryggt att sälja och köpa bostad via Valvet. Har då coronakrisen haft en synlig inverkan på privatbostadsmarknaden så här långt? – Märkligt nog inte alls, berättar Peter Imméll. Senast förra veckan slog vi nytt prisrekord på en bostadsrätt i centrala Helsingborg. Dessutom är det fler säljare än vanligt som kontaktar oss för att sälja sin bostad. Vi håller fler bokade visningar än vi brukar göra och det är generellt sett stor efterfrågan på bostäder, från mindre bostadsrätter till större villor. Även prisnivån håller sig på en stabil nivå utan någon nedgång. Vi ser liknande tendenser som 2008, nämligen att vissa segment klarar sig bra i krisen och just bostäder i premiumsegmentet i nordvästra Skåne verkar vara ett av dem. Detta såg vi i krisen 2008 då vi trots en trög marknad, hjälpte många kunder till bra bostadsaffärer på bra prisnivåer.

PREMIUMSEGMENTET ÖKAR KRAVEN

För Peter Imméll och de andra mäklarna på Valvet är de här arbetsredskapen viktiga då de objekt vi vanligtvis arbetar med är bostäder i premiumsegmentet. – Då gäller det också att vara påläst och inte minst att det sitter i ryggmärgen sedan många år tillbaka hur en sådan affär bäst görs till allas fördel. Att sälja mindre bostäder på lägre prisnivåer, ställer inte samma krav. Då antar man som mäklare mera en roll som visningsvärd som ska få igång en budgivning. När det handlar om unika objekt med höga prislappar blir ansvaret så mycket större – och erfarenheten så oändligt mycket viktigare! Vikten av att ha erfarenhet när man säljer premiumbostäder skriver Lotta Edenhammar, vd på Valvet i Helsingborg under på. – Erfarenhet och en förmåga att se kundens perspektiv, oavsett om det handlar om köpare eller säljare, samt att vara service-minded är förmodligen de viktigaste egenskaper en mäklare kan ha, säger hon. För Lotta Edenhammar i sin roll som VD är det viktigt att det finns en bra avvägning av erfarna och yngre, mindre erfarna mäklare på Valvet. Det ger ett slags mentorskap som bidrar till en bred kunskapsbas. – Vi vill alltid göra skillnad för våra kunder. Den skillnaden blir kanske allra tydligast i orostider som dessa. Då ställs högre krav på mäklarnas kompetens och det känns bra att kunna erbjuda en lokalt förankrad erfarenhetsbas som tillförsäkrar våra kunder bästa möjliga förutsättningar för en trygg och bra bostadsaffär.