Prenumerera på Valvets nyhetsbrev
Tillbaka till startsidan

Hantverk, design & Havets egna konstverk

Stora lila havstulpaner i oregelbundna led, som brer ut sig till höger, vänster, uppåt och neråt – kantade av tusentals av de minsta, vitaste snäckor man kan tänka sig. Tillsammans breder de ut sig i längs en vägg i en böljande formation. Detta är ett av Shellmans signaturverk: snäckor som väggkonst. Till företagets mest populära produkter hör också spegelramar där havens konstverk får breda ut sig; det är släta snäckor, snäckor med taggar, med virvlande grafiska mönster och enfärgade, vissa övervuxna av kalklagringar, andra putsade till pärlemorens absoluta, glänsande perfektion.

Detta är konst som sticker ut – även bokstavligen – i rummets alla dimensioner.

Shellmans konstverk är omtumlande och förbluffande, speciellt för skandinaviskt fostrade designögon där minimalism och tillbakahållet formspråk dominerar inredningen.

Snäckkonst är nästintill okänt i Sverige men har funnits i Australien, USA och Storbritannien sedan hundratals år tillbaka. Artister som Madonna låter sina hem prydas av verken, som kan vara allt från några kvadratdecimeter till flera kvadratmeter stora – och pryda en hel vägg.

– En besökare som såg vår konst kallade det ”håll käften”-konst, säger ägaren Mikael Hjärtsjö, och skrattar.

Och det ligger något i det. Havets egen konst i händerna på Mikael och hans styvson Buster Eriksson lämnar ingen oberörd.

– Det är ju naturen som har tagit fram allt det vackra. Vi förvaltar det bara och presenterar det med vårt formspråk, säger Buster, som för dagen arbetar med en spegelram i ateljén i Helsingborg. Under hans händer och med stort tålamod växer konstverket fram. Först lägger han ut de största snäckorna, som bildar ett imponerande blickfång. Sedan fylls alla håligheter ut med mellanstora och små snäckor i olika former och färger. Ögongodis i alla vinklar och vrår.

– Man kan säga att det är bortom kitsch. Hade vi varit mer återhållsamma hade verken blivit platta och ointressanta, säger Buster.

Var och en för sig är snäckorna vackra, tillsammans blir de nästan en attack för ögat. Därför kallas de ”conversation pieces”, konstaterar Mikael:

– Ju mer man tittar på dem, desto mer finns att se. Människor blir stående framför dem och samtalar. De är perfekta i ett rum där man minglar och umgås.

Mikael och Buster är inte grundare av Shellman, de förvaltar Shellman. För Shellman startade på andra sidan jorden, i Sydney. Där arbetade en av världens främsta snäckkonstnärer – Paul Bruce – i sin studio. Av en slump råkade han hamna bakom den nederländske backpackern Niels van Alphen i en kö, och de två kom att samtala. Niels bjöds in till studion och inom kort var han Pauls assistent. Det skulle komma att ta fyra år innan Niels kom tillbaka till Amsterdam. Men han kom inte ensam. Med sig hade han kunskap och hela Pauls lager av snäckor. Den gamla mästaren hade dött och efterlämnat Shellman till Niels.

Hantverket ”shelling” är långsamt och meditativt. Hur en snäcka passar ihop med en annan snäcka kräver tid och arbete att lära sig.

– Varje art av snäckor är unika. Man måste lär sig hur de hakar ihop sig bäst med varandra och hur de visuellt samarbetar, säger Buster.

Shellmans snäckor kommer från hela världen. Mest Asien, men även Sverige. I Mikaels kök, intill ateljén, ligger för dagen resterna av fredagens middag, tvättade och torkade blåmusselskal. De kommer hitta sin plats i ett konstverk en dag. Och på samma sätt är de flesta snäckorna rester från restauranger.

– Vi arbetar med restprodukter. Det är ett sätt att ta detta fantastiska material till vara. Och vi tar även hand om de snäckor som inte är perfekta. Vi föredrar dem faktiskt så. När det är kalkavlagringar och slitna ytor, det är då det blir ett intressant konstverk, säger Mikael.

Mikael har intresserat sig för snäckor hela livet, plockat på stränder och sparat.

– Vackra ting är inte att förakta. Det kan vara meditativt att bara titta på hur en snäcka formats.

2011 fick han av en slump kontakt med Niels i Amsterdam. Och tappade hakan över konstformen.

– Jag var helt blown away.

Mikael köpte flera konstverk och gick även en kurs hos Niels. Men när han senare ville gå en ny kurs fick han höra att Niels slutat, att verksamheten var nedlagd.

Men Niels sökte någon som kunde ta över Shellman. Var Mikael möjligen intresserad?

– Jag tvekade aldrig.

Två månaders praktik och 1,5 ton importerade snäckor senare stod Mikael och Buster i den nyinredda ateljén i Mikaels lägenhet. Mikael hade lämnat sitt jobb inom reklambranschen och Buster arbetet som säljare på Apple.

– Vi gjorde en total 180-graders omsvängning. För att ägna oss åt snäckor, säger Mikael och ler brett.

Sedan våren 2018 tillverkar de Shellmans konstverk för privatpersoner, hotell, restaurang och butiker.

– Det finns inga begränsningar för den här konsten. Det handlar bara om vilka idéer vi bär, i huvudet, säger Buster.

Och de har experimenterat med lampskärmar, statyer, huvudbonader och smycken. Till kundernas förtjusning. Shellman har också haft flera utställningar.

För reklammannen och retailern har också något annat hänt. Det eviga bruset av människor, telefoner, reklamjinglar, brådskande kundärenden – har ersatts av timmar med snäckorna, i studion, ensamma.

– Det här ger en enorm livskvalitet. Det gör mig gott att få arbeta med händerna och med kvalitet in i minsta detalj, i den mest minimala, nästan osynliga snäcka, säger Mikael.